STRIJEN - Afgelopen weekend startte het kartseizoen officieus met de SHakedoWn op de kartbaan van SHW in Strijen. In de ID Engines Junior-klasse stond er geen maat op Maxim Haroutounian. De 13-jarige karter uit Heerhugowaard werd tweede in de openingsheat, maar won de tweede en de derde race en stond zo op de hoogste trede van het podium.
Maxim reed vorig jaar ook al in de nieuwe kartklasse ID Engines Junior, maar had niet altijd het geluk aan zijn zijde. “ID Engines Junior is een prima klasse. Iedereen is gelijk en het komt echt op de rijder zelf. Je moet pushen tot de vlag. Vorig jaar was een leerjaar en ik heb nog niet zo lang geleden twee ernstige ongelukken gehad. Eén keer ben ik zelfs in het ziekenhuis beland. Dat was een paar weken geleden tijdens een training in Berghem. Een KZ-rijder voor me remde ineens, het achterwiel vloog tegen het hek aan en ik lag op de grond.”
Tijdens de trainingswedstrijd in Strijen liet Maxim zien alle ellende achter zich te willen laten. Dit was de laatste race dat hij met een Parolin chassis reed. Die wordt binnenkort ingeruild voor een Tony Kart. Daarnaast traint Maxim veel in de Rotax Max Junior. “De ID Engines Junior is mijn hoofddoel dit jaar. Ik wil zo hoog mogelijk eindigen in het kampioenschap. Als het gaat als vandaag, heb ik goede hoop voor het NK. Naast de ID Engines Junior train ik ook in de Rotax Max Junior en wellicht kunnen we later in het jaar nog een wedstrijd meepakken.”
Maxim kart nog niet zo lang en vorig jaar was de ID Engines Junior zijn eerste serieuze kartseizoen. “Ik ben twee jaar geleden begonnen op de kartbaan in Lelystad. Na een jaar in de beginnersklasse heb ik mijn licentie gehaald. Daarvoor heb ik wel binnen gekart en wist ik niet dat buitenbanen bestonden. Mijn ouders dachten dat ik ouder moesten zijn om buiten te kunnen karten, anders was ik wel eerder begonnen.”
Dit seizoen wordt Maxim begeleid door Cas en Scott Swart. “Ik train veel met Scott. Tijdens wedstrijden moet het goed gaan en dat ging het vandaag. Het liefst zou ik ooit in de WSK in Italië rijden. De enige mogelijkheid om dat te bereiken, is door veel te trainen. De autosport lijkt me ook leuk voor later, maar dat staat nu nog niet in mijn agenda.”
Via deze weg wil Maxim zijn vader bedanken. “En Scott Swart natuurlijk voor het trainen. Hij helpt me goed. En Cas Swart, mijn monteur voor dit jaar.”