HEERHUGOWAARD - Van elektrische fiets tot dagje uit en van een cursus social media tot het opzetten van een ondernemingsplan; tientallen lokale ondernemers en bijna honderd maatschappelijke organisaties stemden donderdag 14 november vraag en aanbod op elkaar af tijdens de MatchMarkt 2019 van stichting De Waaier bij Cool kunst en cultuur in Heerhugowaard. Maar liefst 179 keer konden zij een ‘match’ maken.
Stad van kansen
“Het is niet verwonderlijk dat de MatchMarkt hier zijn plek heeft gevonden”, zei Eugènie Herlaar tijdens haar openingsspeech op het podium van Cool kunst en cultuur in Heerhugowaard, Stad van Kansen’. “We hebben elkaar nodig, we kunnen elkaar helpen. Of je dat doet vanuit je onderneming of vanuit jezelf, dat maakt niet uit.” Met een slag op de gong opende zij de ‘handelstijd’ voor de maatschappelijke organisaties en bedrijven. Binnen zeven clusters, o.a. ‘dagje uit’, ‘ICT-advies’ en ‘klussen’, probeerden zij vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Al binnen enkele minuten stonden de eerste partijen bij de notaris om hun match te bezegelen. Het record werd neergezet door Stichting Lief Langedijk die voor maar liefst 14 matches tekende.
Maatschappelijke betrokkenheid
Voor bedrijven is het sluiten van matches tijdens de MatchMarkt een manier om invulling te geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid. Steeds meer bedrijven krijgen mede dankzij De Waaier oog voor hun mogelijkheden op maatschappelijk gebied. "Het is een cultuur geworden die wij zowel in de bedrijfsvoering als binnen de opleidingen proberen te integreren, aldus Martijn Kraaijvanger van Hogeschool InHolland Alkmaar – een van de founders van De Waaier – die tijdens de MatchMarkt onder andere een kast schonk aan Wanda Nieste van Resto VanHarte. Nieste: “Het is tevens een netwerkmoment, ook voor de organisaties onderling. Zo komen de vrijwilligers van een van de steunpunten van Esdégé-Reigersdaal een keer bij ons eten.”
Nieuw team
Alle matches die tijdens de MatchMarkt werden gemaakt, zijn formeel vastgelegd door de notaris en zullen de komende maanden in de praktijk gebracht gaan worden. “De ervaring leert dat ook na de MatchMarkt nog vele matches worden gesloten door de contacten die deze dag zijn opgedaan. De verwachting is dan ook dat het aantal nog verder op gaat lopen”, aldus Ralph de Kleijn die samen met een grotendeels nieuw team een frisse invulling geeft aan de werkzaamheden van De Waaier. Het sluiten van matches doen zij dan ook het hele jaar door. “Als makelaar in maatschappelijk betrokken ondernemen zijn we continu bezig met creëren van verbindingen tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties.” Het eerstvolgende evenement van De Waaier is de uitreiking van De Bronzen Waaier op 13 januari aan de onderneming met een voorbeeldfunctie op het gebied van maatschappelijk betrokken ondernemen.