HEERHUGOWAARD - In september start de bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent in Heerhugowaard. Woensdag 22 mei onthulden wethouder Nils Langedijk, Marcel Martens van ProRail en Jaap van Beek van aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman het bouwbord om de start van dit belangrijke project in Stationskwartier Dijk en Waard te markeren.
"Dit is de grootste ingreep die we de komende jaren doen in het Stationskwartier", vertelt wethouder Nils Langedijk. "De aanleg van deze onderdoorgang verbetert de verkeersveiligheid en maakt Dijk en Waard beter bereikbaar. Bovendien zijn hierdoor snellere treinverbindingen en woningbouw mogelijk. Kortom, we zijn klaar voor de toekomst."
Veiliger en efficiënter
De Zuidtangent is een drukke verkeersader in Heerhugowaard en verbindt het Stadshart van Heerhugowaard met de Ring Alkmaar (N242) en dorpen als Broek op Langedijk en Sint Pancras. De druk bereden spooroverweg wordt de komende twee jaar omgebouwd tot een spooronderdoorgang. Marcel Martens, bouwmanager namens ProRail: "De aanleg van deze spooronderdoorgang is een cruciale stap vooruit in de verbetering van zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming van het verkeer en de treinverbindingen in Heerhugowaard. En het zorgt ervoor dat ons spoornetwerk weer een stapje veiliger en efficiënter wordt, ook buiten Heerhugowaard."
Goede samenwerking
De komende twee jaar gaat aannemer Mobilis-Hegeman namens ProRail aan de slag met de spooronderdoorgang in de Zuidtangent. Jaap van Beek, realisatiemanager van Mobilis-Hegeman: "Wij hebben als combinatie ervaring met het bouwen van een onderdoorgang in stedelijk gebied. Wij zijn ons bewust van de uitdagingen die dat met zich meebrengt en kijken uit naar een goede samenwerking met alle betrokken partijen, een bijzonder veilig project en minimale overlast voor de omgeving."
In de periode juli en augustus voert Mobilis-Hegeman voorbereidende werkzaamheden uit aan de weg en het water uit in de Handelsstraat. In september volgt de bouw van de spooronderdoorgang. In januari 2025 gaat de Zuidtangent dicht, tussen de kruispunten Stationsplein en Gildestraat-Industriestraat. Dit gaat zo'n 16 maanden duren. Auto's en fietsers moeten omrijden, maar treinen blijven bijna de gehele periode rijden. Medio maart 2025 rijden er ongeveer een week geen treinen om het spoordek te kunnen inrijden. Bovendien komt er een verbinding over de Zuidtangent tussen de Gildestraat en de Industriestraat. Ook de kruispunten Zuidtangent-Industriestraat en Zuidtangent-Stationsplein krijgen een nieuwe, veiligere inrichting.
Vernieuwing Stationskwartier
De aanleg van de spooronderdoorgang is een belangrijke ontwikkeling in de vernieuwing van het Stationskwartier Dijk en Waard waarin wonen, werken, leren, bereikbaarheid en recreëren allemaal een plek krijgen. Langedijk: "We hebben de spooronderdoorgang nodig om het gebied leefbaar te maken en te houden voor de toekomst. Er komt een nieuwe woonwijk met veel voorzieningen, vlakbij het ov-knooppunt en in een waterrijke, groene omgeving. Een unieke plek. Maar eerst moeten we wel de periode van de verbouwing door met elkaar. Omwonenden zijn uitgenodigd voor een inloopavond op 10 juni over bouwhinder, waarin ProRail en Mobilis-Hegeman samen informatie geven hoe ze dit zoveel mogelijk beperken."
Hoogfrequent spoor
In het kader van het Rijksprogramma 'Hoogfrequent spoor' worden op het traject Amsterdam-Heerhugowaard (ook wel 'Zaancorridor' genoemd) op drie plaatsen tunnels onder het spoor aangelegd. Gemeente Dijk en Waard werkt hierin samen met gemeente Alkmaar, gemeente Zaanstad en Vervoerregio Amsterdam. In oktober 2022 kregen de gemeenten een EU-subsidie toegekend voor de voorbereiding van de werkzaamheden van de spoortunnels. Op deze manier kunnen treinen sneller rijden op dit traject en in een hogere frequentie. Ook wandelaars, fietsers en automobilisten hebben er voordeel bij, omdat ze niet voor de spoorwegbomen hoeven te wachten. Dat is beter voor de doorstroming van het verkeer.
Heb je een leuke tip, foto of video die je met ons wilt delen?