HEERHUGOWAARD - Je hebt vast wel online een kledingstuk of huishoudelijk artikel besteld. Tijdens de snelle opkomst en groei in populariteit van het internet is gelijktijdig het online shoppen opgekomen. Bedrijven zijn hun producten via online sites gaan aanbieden en zorgden ervoor dat de bestellingen bij de klanten thuis bezorgd werden. Dit maakte het voor de shoppers makkelijker om producten te kopen. Online shoppen werd voor het eerst uitgevonden door de Britse ondernemer Michael Aldrich. Hij ontwierp en ontwikkelde het eerste online shopping systeem. Doordat het zeer gemakkelijk is om thuis via het internet een bepaald product op te zoeken, het aanbod te vergelijken en uiteindelijk je ideale keuze aan te schaffen is het bij velen shoppers populair om hier gebruik van te maken. Er is in de loop der tijd een duidelijke concurrentiestrijd ontstaan tussen de fysieke winkelketens en webshops. Meerdere grote bedrijven hebben de knoop doorgehakt om hun interesses te verleggen en ook over te stappen naar een online webshop naast de fysieke winkels. Waarom is het in de huidige tijd zo belangrijk om ook online actief te zijn? En waarom is het in vele gevallen vaak gemakkelijker om een webshop te starten dan een winkel.
Door de huidige populariteit van online winkelen komt voornamelijk voort uit de voordelen voor de shopper. Het maakt het winkelen gemakkelijker. Waar de populariteit nog meer vandaan komt wordt later duidelijk. Allereerst is het van belang om uit te leggen waarom het zo belangrijk is om als firma online actief te zijn. Om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk kunt assisteren met je producten en dienstverlening is het van belang dat je een zo breed mogelijk aanbod en vorm van aanbod hebt. Door de populariteit van het internet zijn er veel nieuwe soorten klanten ontstaan. Door middel van een online site kun je dus gemakkelijk een veel grotere en bredere doelgroep bereiken dan wanneer je hetzelfde bereik wilt realiseren met fysieke winkels. Daarnaast is het opzetten en onderhouden van een webshop vaak goedkoper dan het openen van extra winkelketens en aannemen van personeel. Een webshop kan wordt door een team aan ICT’ers onderhouden en de marketeers zorgen voor de juiste content en promotie op de site. De producten worden vanuit een magazijn verzonden, het voordeel hiervan is dat er veel minder vaak artikelen uitverkocht of tijdelijk niet beschikbaar zijn dan in fysieke winkelketens. Een veelgestelde vraag op het gebied van webshops is: “Wat kost een website laten maken nou eigenlijk?”. Of “Wanneer wordt het interessant om een webshop te beginnen?” Dit wordt als volgt duidelijk.
Waarom is een online webshop zo populair?
Nu het duidelijk is waarom het zo belangrijk is om een webshop te beginnen is het zaak om te achterhalen waarom het gebruik van webshops zo populair is. En waar die plotselinge populariteit vandaan komt. De meest voornamelijke reden achter de snelle groei in populariteit komt voort uit het gemak en de voordelen van het online shoppen voor de klanten. De klanten hoeven geen rekening te houden met de openingstijden van winkels en hebben te allen tijde toegang tot het bekijken en aanschaffen van de producten. Het kan voor een klant met een drukke agenda ook tijdsbesparend zijn om niet naar het dorp of de stad toe te moeten om snel iets aan te schaffen. Dit kan gemakkelijk vanuit huis of locatie op een laptop of zelfs smartphone. Doordat de site overzichtelijk is en je ook via een zoekbalk gemakkelijk het specifieke product kan zoeken hoef je niet een hele winkel te doorzoeken naar je gewenste product. Omdat de webshops vaak vanuit een magazijn of distributiecentrum werken is de opslag ook veel groter, dit zorgt ervoor dat er veel minder vaak uitverkochte of niet beschikbare artikelen zijn. Als laatste is het voor de klanten ook gemakkelijk om via Google naar een goede aanbieder te zoeken. Je kunt met recensies van anderen sneller achterhalen welke winkels een goede staat van dienst hebben, vertrouwelijk zijn en de aangekondigde kwaliteit leveren.
Een online webshop brengt helaas niet alleen maar voordelen met zich mee. Er zijn een paar kleine minpunten waar je tegenaan zou kunnen lopen. Om te beginnen het daadwerkelijk fysiek zien van het product. Doordat het online is weet je nooit 100% zeker wat je koopt en of het wel is wat de verkoper verkondigt. Een ander nadeel is de verzending. Hier zitten vaak kosten aan verbonden en het kost tijd om het product bij de klant thuis te krijgen.
Wat is nu de kracht achter online winkelen?
Zoals hieruit duidelijk is geworden, is het online aanbieden van zowel producten als diensten ontzettend belangrijk voor een bedrijf om in de concurrentiestrijd mee te gaan. Dit komt voornamelijk voort uit de snelle opkomst en groei in populariteit van het internet. Het brengt veel voordelen voor de klant en maakt winkelen een stuk makkelijker voor ze. Zie je het nut van online shoppen en wil je nu een webshop of website laten maken? Aarzel hier dan niet over en begin er vandaag nog mee!