Waarom we massaal kiezen voor producten van Fjällräven
Tot een paar jaar geleden had niemand van het Zweedse outdoormerk Fjällräven gehoord. Ineens dook de vierkante Kånken-rugtas op in Nederland. Deze tas stamt al uit 1978 en inmiddels worden producten van het merk massaal gekocht door modebewuste twintigers en dertigers in Nederland. Maar waarom werd deze rugtas van Fjällräven na tientallen jaren ineens een hit? Dat en meer over het succes van het Zweedse merk lees je in dit artikel.
Outdoor is hip
Vroeger werden deze producten enkel door backpackers en bergbeklimmers aangeschaft. Merken als The North Face en dus Fjällräven waren alleen te koop in de speciale buitensportwinkels. Maar hoe anders is dat beeld nu? Tegenwoordig kom je bekende buitensportmerken ook tegen in gewone modezaken. Daarnaast leven we ook een in tijd waarin influencers een belangrijke rol spelen. Met name twintigers en dertigers reizen er lustig op los. Sommige van hen werken zelfs vanuit het buitenland. Omdat deze tas in trek is bij deze groep brengen zij via sociale media hun enthousiasme over op de thuisblijvers in Nederland. Heb je geen rugtas van het merk Fjällräven? Dan heb je ware modetrend gemist en dat willen we natuurlijk niet.
Onderscheidend
De meeste merken passen doen aanpassingen aan de producten op basis van de laatste modetrends. Zoals al vaker gebleken behaal je vaak successen wanneer je een andere weg kiest dan je concurrenten. Het merk Fjällräven deed dat juist niet en dat maakte de Kånken-rugtas populair. Het logo en de rugzak zijn al veertig jaar precies hetzelfde. Deze tas kan gedragen worden als rugzak of tas vanwege de aanpasbare banden.
De enige modetrend waaraan zij gehoor hebben gegeven is de gebruikte kleurstellingen van de Kånken- tassen. Deze tassen zijn in maar liefst 38 verschillende kleuren verkrijgbaar!
Duurzaamheid
Met name de millenials leven een stuk milieubewuster dan de voorgaande generatie. Dit is dan ook tegelijkertijd het succes van het Zweedse merk. Zij zijn zich bewust dat alles wat we doen op deze wereld impact heeft op het milieu en de mensen en dieren die er wonen. Bij alles wat ze doen proberen zij de voetafdruk in het milieu zo klein mogelijk te houden. Zij stellen intern strikte normen en stellen deze ook aan de leveranciers.
De degelijkheid van hun producten is één van de grootste succesfactoren. Aan de producten van het Zweedse merk Fjällräven hangt wel een iets hoger prijskaartje. Maar omdat Fjällräven garandeert dat de tassen lang meegaan is dat voor de meesten onder ons geen bezwaar om dat hogere bedrag te betalen.