Marketing voeren is in elk land een vak apart. Dat is al helemaal van toepassing op het land van onze oosterburen. In Duitsland steekt het voeren van marketing nu eenmaal heel anders in elkaar dan het voeren van marketing in ons land.
Wat zijn de grootste cultuurverschillen?
In Duitsland heerst een hele andere zakelijke cultuur dan in ons land. Mede daarom heb je, als je de stap naar Duitsland gaat zetten, een goede sales manager Duitsland nodig. Zo’n specialist weet precies wat gedaan moet worden om in Duitsland de gewenste resultaten te behalen. Daarnaast heb je ook baat bij een goede marketing manager in Duitsland. Dat heeft puur met de zakelijke cultuur en marketing verschillen te maken.
Qua cultuur vallen een paar zaken op. Ten eerste kom je in Duitsland niet zomaar in contact met de beslissingsmakers binnen een bedrijf. Je moet jezelf eerst echt omhoog zien te werken op de ‘ladder’ binnen het bedrijf. In Duitsland is nu eenmaal veel meer sprake van een hiërarchie. Ten tweede moet je in Duitsland de taal kunnen spreken. Elke Duitser vindt het prettig als je de taal goed machtig bent en dat maakt in contact komen een stuk makkelijker. Spreek je de taal helemaal niet? Dan maak je in een land als Duitsland zakelijk gezien weinig kans.
Ook moet je rekening houden met de formele omgang in Duitsland. Met name in het zakenleven hecht men veel waarde aan een formele omgang. Dat is in ons land heel anders; het is hier juist een trend om amicaal met klanten te communiceren.
Wat zijn de grootste marketing verschillen?
De bovengenoemde cultuurverschillen zorgen ook voor grote marketing verschillen. Zo moet je heel goed bepalen wie nu precies je doelgroep is. Met name als je in de b2b-markt actief bent, kun je niet rechtstreeks communiceren met de hoogste bazen. Althans; in het begin niet. Je zou dus eerst de marketing moeten richten op de ‘lagere’ lagen in het betreffende bedrijf.
Verder is het een feit dat Duitsers veel waarde aan televisie hechten. Meer dan we in Nederland doen. Als je grootschalig marketing wilt voeren, zou je in Duitsland daarom ook televisie in je marketingmix op moeten nemen. Inmiddels spelen ook de socialmediakanalen in Duitsland een belangrijke rol. Wat daarbij vooral opvalt, is de opkomst van TikTok. Dat is uiteraard in ons land ook zo, maar in Duitsland ligt het aantal gebruikers nog veel hoger.
In Duitsland moet je hoe dan ook voor een unieke marketingmix zorgen. Je kunt ook niet zomaar een-op-een de marketingmix die je in Nederland voert kopiëren en in Duitsland toepassen. Dat heeft ook nog met de manier van communiceren te maken. In Duitsland wordt het niet gewaardeerd als je iemand met ‘je’ aanspreekt. Dat is ons land uiteraard een ander verhaal.
Met andere woorden: je hebt de juiste specialisten in je team nodig. Haal een goede recruiter en vertegenwoordiger Duitsland je bedrijf in en investeer direct in je marketingafdeling. Marketing voeren is in Duitsland ook een vak apart.