HEERHUGOWAARD - Dit is een artikel afkomstig uit onze krant de update.

Winkelcentrum Middenwaard is tweeënhalf jaar geleden aangekocht door Vastgoedbelegger ‘Wereldhave’. Een organisatie die in Nederland in totaal 16 winkelcentra bezit. Wereldhave heeft Duco Beltman (Asset Manager Wereldhave) aangesteld als centrummanager van Middenwaard. Samen met Marcel Berghuis en Terry Bruyn van evenementenbureau Day & Nite, wordt nu gewerkt aan het imago en de beleving van Middenwaard en het Stadshart.

‘We hebben de eerste twee jaar besteed aan het in kaart brengen van de wensen en behoeftes die huurders en bezoekers aan dit winkelcentrum stellen. Daarnaast hebben we gekeken naar welke bezoekers er wel of niet (meer) komen en de redenen daarvoor’, vertelt Duco.‘Uit dat onderzoek konden we allereerst concluderen dat er nog een aantal lege winkelunits waren die gevuld moesten worden. Daar hebben we destijds de focus op gelegd. En juist daarin willen we nu een kwaliteitsslag maken door beter te kijken naar waar de behoefte ligt wat winkels betreft.’

PROBLEMATIEK
‘Doordat Middenwaard vanaf 1974 dus in fasen is opgebouwd zit het onlogisch in elkaar. Dus heeft Wereldhave gekeken naar mogelijkheden om de situatie te verbeteren. Met als doel de doorstroming in het centrum te verbeteren en beter verhuurbare winkelunits te realiseren en dan met name in het middenstuk van het winkelcentrum,’ legt Duco uit. Daarnaast hebben we goed gekeken naar wie er in de omgeving van Middenwaard wonen. Een voorbeeld was dat we zien dat er veel gezinnen met kinderen in Heerhugowaard wonen, maar dat die percentueel gezien minder naar het centrum komen. Dit komt onder andere door dat we geen kinderspeelvoorziening hebben en dat het centrum niet open is op de tijden dat deze doelgroep tijd heeft om te winkelen. Op zaterdag zijn deze mensen druk met sport en andere zaken. We zien deze groep nu voor een groot deel naar omliggende winkelgebieden trekken waar winkels op zondag open zijn.Er is ook online onderzoek gedaan. Reacties van Heerhugowaarders op Facebookpagina’s als ‘Je bent een Heerhugowaarder als..’ en de Facebookpagina van Middenwaard wezen op ontevredenheid bij bewoners. Onder andere over het parkeertarief. Duco vertelt: ‘Het parkeertarief is verlaagd naar maximaal 2 euro per dag. We willen dat mensen kunnen winkelen, van horeca- bioscoop- of theatergelegenheden gebruik kunnen maken tegen een laag parkeertarief.’

Daarnaast constateerden we dat een aantal winkelunits in het centrum van Middenwaard waren niet meer voldeden aan de huidige eisen.. Dus daar zijn wij nu hard mee bezig. Vanaf oktober 2017 is er achter de schermen veel gebeurd met kabels en leidingen. En sinds maart 2018 zijn we begonnen met breken en slopen. Dat zorgt de komende maanden voor wat overlast en gedoe maar vanaf september 2018 is er als het goed is een prachtig nieuw middendeel van Middenwaard. Er komt zelfs een nieuw dak op, omdat het middengedeelte een tweede verdieping krijgt met een La Place en een entresol’, zegt Duco trots. ‘De C&A komt terug op ongeveer dezelfde plek, er komt een Jeans Center en een Big Bazar.’ Er staat al een tijd een lange bouwschutting in het centrum.

We zijn begonnen met het verleggen van o.a. bekabeling en andere voorzieningen. Dit gaf gelukkig weinig overlast, maar gaf soms de indruk dat de boel stil ligt, maar dat is niet zo. Ook krijg ik vaak te horen dat men vindt dat er veel leegstand is in Middenwaard, maar dat is een misvatting. Sommige winkels worden verplaatst waardoor het lijkt alsof deze leeg komen te staan. Van de 125 winkelunits staan op dit moment 5 winkels leeg. Dat oogt anders vanwege de verbouwing, maar als je dat tegen andere winkelcentra afzet doen wij het geweldig!’. ‘Naast alle genoemde aanpassingen zijn we ook aan het kijken naar betere openbare toiletten, extra zitgelegenheid en een verbetering van het Horecaplein.’We hebben onlangs een intentieverklaring ondertekent met de gemeente, de horeca, het theater en de bioscoop, dat we als één naar buiten willen komen en samen het Stadshart op de kaart willen zetten! We gaan kijken naar hoe we naar buiten kunnen brengen hoe compleet we zijn, een prachtig overdekt winkelcentrum, een bioscoop, een theater, mooie horecaboulevard en noem maar op en dat voor 2 euro parkeren per dag!’ zegt Duco.

DAY & NITE

Marcel Berghuis en Terry Bruyn leerden elkaar enkele jaren geleden kennen en vonden in elkaar dezelfde visie en ideeën voor het starten van een evenementenbureau, dat Day & Nite ging heten. Vanaf 2014 begonnen zij voor Corio, de toenmalig eigenaar van Middenwaard. In 2015 werd Middenwaard overgenomen door Wereldhave, waarop Day & Nite zich opnieuw moest bewijzen door hun evenementenplannen, wat Middenwaard en Heerhugowaard betreft, voor dat jaar te pitchen. Dat deden ze en met succes, ze haalden de opdracht binnen en daar ontstond een prettige samenwerking. ‘We merkten direct dat er wat negativiteit hing bij bezoekers en in sommige gevallen winkeliers. Met name over het parkeerbeleid,’ vertelt Terry. ‘Ook merkten we dat ‘’de Heerhugowaarder’’ zelf niet echt trots is op het centrum. En dat is volgens ons volledig onterecht,’ vult Marcel aan. De houding van mensen buiten Heerhugowaard is volgens hen totaal het tegenovergestelde. ‘Middenwaard wordt door “buitenstaanders” als mooi, groot en schoon ervaren. Een centrum met veel faciliteiten. Dus dat beeld van inwoners klopt niet helemaal.’ ‘Zij zouden juist de ambassadeurs moeten zijn van hun stad!’ zegt Terry.

‘We hebben de eerste twee jaar besteed aan het in kaart brengen van de wensen en behoeftes die huurders en bezoekers aan dit winkelcentrum stellen. Daarnaast hebben we gekeken naar welke bezoekers er wel of niet (meer) komen en de redenen daarvoor’, vertelt Duco.

Terry en Marcel kregen de taak de evenementenkalender van Heerhugowaard te vullen. ‘Het eerste jaar dachten wij we moeten héél veel plannen. Maar uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen, mede door het organiseren van het Streekfestival, De (Black Friday) Shopping Night en later ook Drone Racing Middenwaard, dat minder evenementen, maar wel grote evenementen, met sterke concepten meer effect hebben dan al die kleine dingen bij elkaar. We willen met de evenementen proberen een positiever en hipper imago te creëren bij inwoners van Heerhugowaard, maar ook mensen van buiten Heerhugowaard laten zien wat een mooi stadshart wij hebben en hoe compleet we zijn.’

NEDERLANDSE RAAD VAN WINKELCENTRA MARKETING AWARD

Middenwaard is maar liefst 2 keer genomineerd voor de NRW-Award, met de Black Friday Shopping Night en het Drone racing event. De NRW-Marketing Award is bedoeld als waardering voor de beste en meest effectieve marketingcampagne en marketingevents binnen het vakgebied winkelcentrummarketing. Ieder jaar zijn er zo’n 7 genomineerden, waarvan Middenwaard dit jaar 2 keer is genomineerd. Middenwaard staat op de lijst met grote partijen in Nederland als de Koopgoot van Rotterdam en het winkelcentrum van Amstelveen. ’En daar mogen wij als Heerhugowaarders érg trots op zijn!’ aldus Terry.

’Midden september gaan we vieren dat het winkelcentrum verbouwd is, dat Cool 10 jaar bestaat en dat we een collectieve samenwerking zijn aangegaan waarbij we de branding van het stadshart lanceren.’ vertelt Marcel. ‘We gaan Heerhugowaard weer op de kaart zetten en de Heerhugowaarder trots maken op deze complete mooie stad!’ zeggen Marcel en Terry bijna in koor.