Lancering een flop
De lancering van de legalisatie van de online gokmarkt was stipt om 12.00 op 1 oktober 2021. Maar de lancering was een behoorlijke flop. Want door de grote aantallen bezoekers die te maken kregen met de Cruks ging de database plat. Het lukte de Ksa ook niet om de dienst snel weer online te krijgen. Daardoor moest de livegang uiteindelijk worden uitgesteld.
Het werd pas 2 oktober dat de gelegaliseerde merken zoals TOTO, BetCity en GG Poker eindelijk als legale sites de lucht in konden. Daarna werden er ook andere aanbieders toegevoegd. Nu zijn we een paar maanden verder en is het de vraag wat de legalisering heeft opgeleverd.
Winnaars
In augustus 2021, voor de legalisatie van de online gokmarkten, vergokten Nederlanders voor ongeveer 579 miljoen euro. Zo bleek dat een aantal bedrijven die niet gelegaliseerd werd, bijna 14 miljoen euro winst per maand misliep. Het gaat om Kindred, het moederbedrijf achter bijvoorbeeld Unibet. Er is wel al een rapport verschenen van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Daaruit blijkt dat sinds de legalisering van de online gokmarkt, ruim 80 procent van de Nederlanders dit doen op een site die gelegaliseerd is.
Maar wie die grote winnaars dan volgens het rapport zijn, is niet bekend. Want dat hebben de rapporteurs niet onderzocht. Er zijn wel bedrijven die het waarschijnlijk erg goed doen. Het gaat dan om de Nederlandse Loterij (NLO). Dit bedrijf heeft verschillende grote merken zoals TOTO onder zich. Daar is het mogelijk om te wedden op sportweddenschappen. Het was een van de eerste sites die live ging. Sindsdien zijn de reclames van de TOTO niet meer weg te denken van de televisie. Meespelen kan, kijk dan hier eens voor een online casino bonus. Je bent dan één van de 300.000 nieuwe actieve spelers.
Ten slotte deed ook het Holland Casino het erg goed. Het is vooral een veilige thuishaven voor spelers die nog nooit eerder online gegokt hebben, maar dat toch eens wilden proberen. De derde speler die meedingt naar absolute winnaar is BetCity. Dat komt overeen met de cijfers van de Volkskrant, die vooral keek naar de reclame-inkoop van online gokbedrijven.